Thursday, December 17, 2009

::~54~:: Doa Akhir & Awal Tahun



Ya Allah, pagi tadi baru terperasan yang kita dah berada di akhir tahun hijrah, 1430H. Besok, ataupun lebih spesifiknya lagi dikatakan lepas maghrib nanti, melangkahlah kita ke tahun baru hijrah, 1431H. So, sebelum terlambat... kat sini saya ada nak share sikit doa yang biasanya dan selalunya diamalkan setiap tahun hijrah...

****


Doa Akhir tahun :

[~Dibaca 3x pada akhir waktu asar sebelum masuk maghrib pada akhir bulan Zulhijjah~]

Dengan nama Allah yang pemurah lagi amat penyayang, segala puji-pujian bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam, selawat dan salam ke atas penghulu sekalian Rasul dan atas keluarganya dan sahabatnya sekalian.

Ya ALLAH ,

Apa yang telah aku lakukan sepanjang tahun ini dari apa yang telah Engkau tegahkan aku daripadanya, maka tidak sempat daku bertaubat darinya dan Engkau tidak meredhainya dan tidak Engkau melupainya dan Engkau berlemah lembut ke atas aku walaupun Engkau berkuasa atas menyiksakan aku, malah Engkau memberi peluang supaya aku bertaubat setelah aku melakukan maksiat ke atas-Mu, maka sesungguhnya daku memohon keampunan Engkau, maka ampunilah bagiku dan apa yang aku lakukan padanya dari apa yang Engkau redhainya dan Engkau telah menjanjikan aku ganjaran pahala ke atasnya, maka daku memohon akan Dikau wahai Tuhan yang mulia yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan semoga Engkau menerima daripada aku dan janganlah Engkau memutuskan harapan aku daripada Engkau wahai Tuhan yang mulia.

Selawat serta salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad saw dan keatas keluarga serta para sahabatnya. Segala puji hanya bagi ALLAH yang memelihara dan mentadbir sekelian alam.

Aminn~

~~~~~~~~~~~~

Doa Awal Tahun :

[~Doa awal tahun dibaca 3x setelah masuk waktu maghrib pada malam 1 Muharram~]

Dengan nama Allah yang pemurah lagi amat penyayang, segala puji-pujian bagi Allah pentadbir sekalian alam, selawat dan salam ke atas semulia-mulia nabi dan Rasul iaitu penghulu kami Nabi Muhammad S.A.W di atas keluarganya dan para sahabatnya sekalian.

Ya Allah,

Engkaulah yang kekal, qadim lagi azali dan di atas kelebihan Engkau yang besar dan kemurahan Engkau yang melimpah dan ini adalah tahun baru yang sesungguhnya telah mendatangi aku, daku memohon kepada Engkau pemeliharaan padanya daripada syaitan yang direjam, pembantu-pembantunya dan tentera-tenteranya dan aku memohon pertolongan di atas nafsu yang banyak mendorong kepada kejahatan dan aku memohon kepada Engkau bagi melakukan sebarang perkerjaan yang boleh mendekatkan diri aku kepada Engkau.

Ya Allah, Tuhan yang mengubahkan segala keadaan, ubahkanlah keadaan aku kepada sebaik-baik keadaan dengan kekuasaan dan kekuatan Engkau wahai Tuhan yang mengerasi lagi maha tinggi.

Wahai Tuhanku, kurniakanlah kepada aku kebahgiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat dan peliharalah daku dari akan azab api neraka.

Aminnnn~

***
Ref : Himpunan Doa-Doa Pilihan, Al-Quran & Al-Hadi serta terjemahannya. Prof Dr. Haron Din & Ust. Ishak Din. (98-101)

Selamat Tahun Baru Hijrah, 1431H.... Semoga Allah kurniakan kita dengan kemaafan dan kesihatan tubuh badan, serta petunjuk ke jalan yang lebih bagus dari hari-hari sebelumnya supaya kita menjadi insan yang lebih mengingatiNya... Selamat beramal... ;)

[Updated : Kalau free tue, bacelah Yassin 3x kali malam nie..(thanks izzah kerana menggingatkan..)]



Click to Share With Others :
Technorati Digg This Stumble Stumble Facebook Twitter
YOUR ADSENSE CODE GOES HERE
 

[::~The Bebeller~::]

My Photo
ZaaRz
Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia
Saya tak suka menulis. Tapi saya suka bercerita. Dengan itu tak bermaksud saya suka cakap, saya seorang yang pendiam aje. Tak reti nak cerita pasal 'orang lain', kutuk-mengutuk, fitnah-menfitnah, caci-mencerca bukan style saya. Saya hanya menulis fasal diri saya dan mereka-mereka di sekeliling saya. Semua cerita yang saya karang, merupakan pengalaman istimewa untuk saya. Dengan tambahan rakan-rakan sebagai penyeri, family yang menceriai hidup ini, dan mak ayah sebagai pelengkap hidup, saya rasa hidup saya amat bermakna. Kerna diriku sungguh berharga, auu! Anyway, kalau saya rajin, banyak masalah yang perlu diluahkan, or even ada idea nak sembur-sembur sini, ada lah post baru. tiba time malas? Maaf aja la. Oh ye, saya tak ramai kawan. Cuma ramai peminat aje, hotttt kan saya? Hidup & diri saya simple. Dan Alhamdulillah dengan kesimple-lan itu, saya jadi diri saya yang sebenar-benarnya. Terima Kasih buat kengkawan yang bakal mahupun pernah bergelar kawan saya. Anyway, hontouni arigatou kerana singgah sini.. =)
View my complete profile

[::~Recent Entries~::]

Powered by Zaarz

[::~Top Commenters~::]

Powered by Zaarz

| ::~EnDLeSS ThouGhT oF MiNe~:: © 2009. All Rights Reserved | Template Style by My Blogger Tricks .com | Design by Brian Gardner | Back To Top |