Monday, October 05, 2009

::~31~:: Bahana Road block..


[Continued]

[~Picture taken from BBC.CO.Uk~]

Setibanya saya di road block polis tue, saya pun beratur laa ikut queqe motor2 yang ada. Di depan saya, maybe dalam 7-8 buah motorsikal yang sedang dicheck oleh beberapa orang polis, dan dibelakang saya ade 2-3 buah lagi motor yang kena tahan untuk diperiksa. Bila tiba turn saya, sebelum sempat sorang polis perempuan tue mintak mende-mende yang patut dimintak tue, saya hulurkan dulu road tax saya dan berkata....



Aku : Nie road tax saya... expired bulan 10, tahun depan Cik.

Polis Perempuan : Bak sini lesen memandu....

Dengan terhegeh-hegeh, aku pun mengeluarkan lesen memandu aku tue dari wallet... dan terus menghulurkan lesen memandu tu tanpa berkata ape2...

Polis perempuan : Tengok IC... [sambil die pusing-tunduk-bangun tengok motor aku]

Aku : Erk... IC memang kene jugak ke ?

Polis perempuan : Kenelah... saya taktau kamu asal mane... kan kene pendatang ke, boleh bawak angkut terus...

dengan nada yang boleh cool lagi, aku pun menjawab... encem

Aku : Owh, ok. Nie IC saya...

Polis Perempuan : Kamu asal mana ? Ni dari mana ?

Aku : Terengganu.... tapi belajar dekat skudai. Saya baru pulang dari open house rumah kawan... dekat area Senai sana...

Polis perempuan : Open house malam2 ? Senai kat mana ? sini pun Senai....

Aku : Haah, family die buat malam2.. senang untuk kengkawan die datang memalam sebab takde kelas... Senai dekat... err... , saye tak ingat. Tapi rumah die, dekat dengan pusat servis tayar.... ade simpang situ, masuk ikut jalan tue ler...

Masa aku bercakap2 tue... polis tue mula mengeluarkan buku saman die.... dan berkata,

Polis Perempuan : Nie nombor plate awak salah.... tak boleh gune plate yang berkilau2 cam nie.. kena guna yang timbul2 macam motor tue... [sambil menunjukkan ke arah motor polis trafik].

Heh, dalam hati aku... nombor plate polis trafik memang ler besar macam nak bagi orang buta-sebelah nampak, takkan aku nak letak nombor sebesar tue gak kot... merajuk

Aku : Tapi cik.. sebelum nie, saya pernah jugak kena tahan... takde pulak polis2 tue cakap cam cik cakap nie... diorang on je saya jalan lepas check lesen dan road tax. Tapi kalau saya salah, saya mintak maaflah cik.. memang saya tak tahu menahu langsung plate cengginie tak boleh gune kat malaysia.

Polis tu mule menulis kat buku saman die... TA... Dan die terus lagi bergerak ke bahagian depan motor aku...

Aku : Cik, saya betul2 mintak maaf... saya memang taktau langsung nombor plate nie salah... memang tak pernah kena warn dari polis2 yang pernah buat road block sebelum nie...

Polis Perempuan : Nie nombor plate depan awak pun nak tertanggal, side mirror kiri awak pun takde.. Saya ada kuasa nak saman awak... dan awak boleh disaman sebanyak RM250 nie...

Pergh... terkejut beruk aku dengar RM250 tue... T__T Gile ah, plate depan nak tertanggal pun sampai nak saman RM250 (tapi aku tak sure kot2 maksud die campur ngan kesalahan plate belakang tue...) blur

Aku : Eh.. cik, nombor plate nak tertanggal pun kene saman gak ke ? yang side mirror, memang saye taktau saya salah... mintak maaflah cik, saya student.. memang taktau langsung pasal nie...

Polis Perempuan : Takde side mirror kiri... cam mana awak nak memotong ? cam mana awak ambil undang2 jalan raya nie ? Mesti time awak amik lesen dlu, awak ada belajar semua nie kan ? Awak amik lesen memandu tak ni ?

Aku mula bermonolog dalaman sekali lagi, "cheh, hampeh punye soalan.. yang tadi ko check lesen aku... pejadahnye aku tak amik lesen memandu ? Dan untuk memotong, watpe aku gune side mirror kiri.. Bukan memotong, kene tengok kanan ke ? "tumbuk

Aku : erk... memang saya amik lesen memandu, tapi saya takde la pulak didedahkan pasal semua nie... papepun, saya mintak maaf cik.. memang saye tak mampu nak bayar saman untuk setiap kesalahan yang baru hari nie saya tahu tue...

Dengan nada sedikit merayu,sembah

Aku : tolonglah cik... jangan saman, nie baru first time saya diwarn camnie dari polis.. sebelum nie, memang tak pernah warned cengginie.. memang ni first time saya buat salah... sebelum ni, saya tak penah kena tahan camnie...

Polis Berlagak : Awak duk dalam campus, tak keluar.. memangla tak kena saman... takpe, kali ni saya saman awak... lepas nie, saya tak boleh saman awak lagi dah... kalau JPJ, memang awak terus kena saman....

Cheh, berlagak gile punye ayat... Takpe2.. Nie last aku nak mintak maaf....

Aku : eh cik... saya minta maaf betul2 nie... memang kene saman gak ke ?(tapi dalam hati aku, if she's so insists nak saman... lantaklah~ malas aku nak layan2 polis berlagak ade kuasa nie).

Polis Berlagak : Ok. Saya lepaskan awak... esok2, awak kena tukar plate belakang dan depan nie.. Side mirror kiri, pasang. Berapa sen sangat kalau nak diikutkan dari awak kena saman....

Terkejut + gembira
:woooh:

Rasa camni pun ade....
:devilishgrin:

Selamat.... dari Kene saman...
:please:

Dan seriously, aku taktau die kene santau ngan angin belah mane tibe2 die boleh bertukar mood baik tue, even die da tulis nombor plate motor TA.. kat surat saman tadi...

Aku : Thanks cik... Esok2, insyaAllah saya tukar semua-semua nie...

Sebelum aku berlalu pergi dari tempat road block tue, aku tengok... semua motor di depan mahupun di belakang aku, dah ghaib... motor2 yang sebelum nie kat tepi, tengah duk angkut masuk track polis. Phehh... lega, syukur banyak2.... kalau tak berkuranglah lagi duit raya aku nanti.. Dalam 15minit jugak lah aku berdialog merayu dengan polis perempuan tue.....Then, aku pun cepat2 msg Abu, maklumkan die ade road block kat Senai...

"Weh Abu, ade road block kat Senai. Ko cakap kat member2 ko nanti... takut2 diorang pun kene saman... cam aku kena...."

Abu pun reply,

"Ko kena saman ke?"...

Aku reply balik,

"Aku kena... tapi bukan saman, aku kena.....bebel aje. Aku goda n ayaq dulu polis perempuan tue sebelum die saman aku..."

No reply~

Papepun, alhamdulillah sebab terlepas dari bahana road block tue.. Berkat jugak ilmu-ilmu mengorat perempuan cam yang diajar dari Abg Syuk dulu, sampai polis pun ter'ayaq' sekali.. :okay:~

Click to Share With Others :
Technorati Digg This Stumble Stumble Facebook Twitter
YOUR ADSENSE CODE GOES HERE
 

[::~The Bebeller~::]

My Photo
ZaaRz
Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia
Saya tak suka menulis. Tapi saya suka bercerita. Dengan itu tak bermaksud saya suka cakap, saya seorang yang pendiam aje. Tak reti nak cerita pasal 'orang lain', kutuk-mengutuk, fitnah-menfitnah, caci-mencerca bukan style saya. Saya hanya menulis fasal diri saya dan mereka-mereka di sekeliling saya. Semua cerita yang saya karang, merupakan pengalaman istimewa untuk saya. Dengan tambahan rakan-rakan sebagai penyeri, family yang menceriai hidup ini, dan mak ayah sebagai pelengkap hidup, saya rasa hidup saya amat bermakna. Kerna diriku sungguh berharga, auu! Anyway, kalau saya rajin, banyak masalah yang perlu diluahkan, or even ada idea nak sembur-sembur sini, ada lah post baru. tiba time malas? Maaf aja la. Oh ye, saya tak ramai kawan. Cuma ramai peminat aje, hotttt kan saya? Hidup & diri saya simple. Dan Alhamdulillah dengan kesimple-lan itu, saya jadi diri saya yang sebenar-benarnya. Terima Kasih buat kengkawan yang bakal mahupun pernah bergelar kawan saya. Anyway, hontouni arigatou kerana singgah sini.. =)
View my complete profile

[::~Recent Entries~::]

Powered by Zaarz

[::~Top Commenters~::]

Powered by Zaarz

| ::~EnDLeSS ThouGhT oF MiNe~:: © 2009. All Rights Reserved | Template Style by My Blogger Tricks .com | Design by Brian Gardner | Back To Top |