Friday, June 26, 2009

::~4~:: Tidor Petang...??


Hai semua,


~oh...seronoknya tidow petang!~

Mari kita mulakan kerajinan kita hari ini dengan mencari makna tidor petang ? Cuba bukak browser anda, then taip tidor tidur petang... apa yang anda dapat lihat yer ? :P Di sini saya mahu bertanya kepada anda, pernah tak anda tidor petang ? Aha... cuba ingat dan imbas semula dalam 40 hari sebelumnya, ada ke tak anda mengamalkan konsep tidor petang nie ? Kalau ada, tahniah. Anda BAKAL mewarisi penyakit seperti :



- pening2 lalat,
- kurang daya ingatan,

- lesu

- lemah tubuh badan

- hilang tumpuan bila berbuat sesuatu


Saya juga telah bertanyakan masalah yang sama kepada seorang doktor yang saya kenali, dan menurut pendapat beliau,

“tidur petang boleh menyebabkan seseorang menjadi majnun, yakni fikiran menjadi serabut, tidak berfikir sesuatu dengan rasional dan muka menjadi sembab”.


Pheww... dengan kekejaman yang telah difakta oleh statement di atas, timbullah rasa cuak di dalam diri saya dengan penyakit2 yang tak boleh di duga kesahihannya tu. Fyi, semalam saya tertidur jugak dalam kul 3 sampai 6.40 petang.. Bila bangun dengan kepala yang beratnya mengalahkan nobita nak angkat si giant itu, saya cepat2 pergi amek wudhuk ntuk sembahyang... Hamparkan sejadah, then baca lafaz niatnya :



Angkat takbirrahtul ihram, niat... “Sahaja aku solat fardu subuh....2 rakaat......” Sampai situ, terus stop seolah-olah ade emergency break di tekan seseorang .... saya pun tertanya, subuh ke ni ?Cepat2 pergi ke tepi tingkap, tengok ramai lagi kanak2 yang berkeliaran di kawasan rumah bermain2 di bawah cahaya matahari yang semakin suram itu. Ya Allah, tersilap niat... petang lagi rupanya. Isk, masa tue barulah tersedar yang waktu itu adalah petang... bukan pagi. Nasib baik tersedar, kalau tak... sembahyang subuh la jadinya.

Btw, saya pun ada jugak mengamalkan tidur petang nie, tapi tak selalulah. Rasanya, dalam minggu ni dah 3x tertidur petang. Bukan sengaja nak tidur petang nie.... Betul, saya memang tak suka tidur petang, selalu nasihat kat adik. Tapi bila diri sendirik terkena, barulah dapat merasa bertapa bongeknya diri semasa bangun tue. Ye la, bila bangun aje, ade la jugak rasa pening2 dan malas nak berfikir sesuatu yang rumit, kalau fikir jugak, makin pening la jadinya.







~Awak, bangun2... dah petang nie....~








~Awak...tidolah selama-lamanya...~





So, pengajaran untuk cerita ini.. Janganlah tidur petang, amalkan tidur yang sihat dan cukup seperti tidur selama 6-8 jam pada waktu malam, dan 15-30minit sebelum zohor untuk memudahkan diri bangun malam melaksanakan ibadah kepadaNya
epertimana yang telah disarankan Nabi dan para sahabatnya..

Click to Share With Others :
Technorati Digg This Stumble Stumble Facebook Twitter
YOUR ADSENSE CODE GOES HERE

9 comments:

yariennisha. on June 26, 2009 at 9:36 PM said...

Huhu.. sejak berkerja ni.. aku slalu tido ptg. lagi dahsyat, smpai maghrib slalunye..
tu yg leh jd senget tu kot aritu. T_T

btw, nice post. rajin kau. ;)

ZaaRz on June 26, 2009 at 10:43 PM said...

aku pun, asal balik keje aje... berperang la dengan godaan tilam yang lembut tue...

hanis, tanak la jalan senget2 lagik.. jangan tidow2 petang eK.. tak elok...

thanks! aku baru lagi, semangat la skit kot.. nenati, takde laa semangat sangat.. :)) *super big grin*

yariennisha. on June 27, 2009 at 10:23 PM said...

lol. jgn jd mcm aku.. malas update. T_T

reezLEEN on June 27, 2009 at 10:59 PM said...

ermmm salamz.... kamu x dapat ke betapa nikmatnyer tido petang??? huhuhu bro sgt suka tido petang.... kenikmatan yang x terhingga... tp xpernahlah plak smp mamai mcm az... wawawa

hahaha... by the way.. lately dah xleh tido petang. sbb banyak sgt keje yang nak kne buat...

ZaaRz on June 27, 2009 at 11:44 PM said...

eles. bro kan keje petang, cam mane nak tidow petang ? ni mesti kes ponteng keje sebab nak tidow petang ? kan ? :P

reezLEEN on June 28, 2009 at 12:09 AM said...

hahhaa.. nie cite dolu2 laaa... bukan skang :)
wawawaaaa.....
nikmatilah tido petang sepuas2nya sebelum xdapat tido petang :P

ZaaRz on June 28, 2009 at 1:50 AM said...

Bro... Az da tanak tidow petang... nak tidow pagi2 plak.. :))

cHeQ 민미 on June 29, 2009 at 11:24 PM said...

wah~ tdo ptg..sgt nikmat w0o, sy sgt suka tdow, bkn sj waktu ptg, pg jugak best, b4 zhr pn best gak..haha~

ZaaRz on June 30, 2009 at 12:15 AM said...

Isk... kamu ni hantu tido.. :P~ malam berjaga, ye dak ?

Post a Comment

 

[::~The Bebeller~::]

My Photo
ZaaRz
Kuala Terengganu, Terengganu, Malaysia
Saya tak suka menulis. Tapi saya suka bercerita. Dengan itu tak bermaksud saya suka cakap, saya seorang yang pendiam aje. Tak reti nak cerita pasal 'orang lain', kutuk-mengutuk, fitnah-menfitnah, caci-mencerca bukan style saya. Saya hanya menulis fasal diri saya dan mereka-mereka di sekeliling saya. Semua cerita yang saya karang, merupakan pengalaman istimewa untuk saya. Dengan tambahan rakan-rakan sebagai penyeri, family yang menceriai hidup ini, dan mak ayah sebagai pelengkap hidup, saya rasa hidup saya amat bermakna. Kerna diriku sungguh berharga, auu! Anyway, kalau saya rajin, banyak masalah yang perlu diluahkan, or even ada idea nak sembur-sembur sini, ada lah post baru. tiba time malas? Maaf aja la. Oh ye, saya tak ramai kawan. Cuma ramai peminat aje, hotttt kan saya? Hidup & diri saya simple. Dan Alhamdulillah dengan kesimple-lan itu, saya jadi diri saya yang sebenar-benarnya. Terima Kasih buat kengkawan yang bakal mahupun pernah bergelar kawan saya. Anyway, hontouni arigatou kerana singgah sini.. =)
View my complete profile

[::~Recent Entries~::]

Powered by Zaarz

[::~Top Commenters~::]

Powered by Zaarz

| ::~EnDLeSS ThouGhT oF MiNe~:: © 2009. All Rights Reserved | Template Style by My Blogger Tricks .com | Design by Brian Gardner | Back To Top |